Käytetyn auton kauppa saattaa tuntua riskialttiilta. Hinta on edullisempi kuin uutta ostaessa, mutta onko auto sittenkään riittävän hyväkuntoinen ja ajokelpoinen. Kun käytetty auto on lähtökohtaisesti aina huonokuntoisempi kuin uusi auto, onko enää mitään tehtävissä, jos käytetty auto jääkin kaupanteon jälkeen jääkin tien päälle.

Kun asiaa ryhtyy oikeudellisesti arvioimaan, on niin, että käytetyssä autossakin voi olla myyjän vastuulla oleva virhe. Jos auto on esimerkiksi olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla on auton ikä, ajetut kilometrit, kauppahinta sekä myyjän autosta antamat tiedot huomioon ottaen yleensä aihetta olettaa, on autossa myyjän vastuulla oleva virhe. Tällaisessa virhetilanteessa myyjälle tulee antaa aina ensin mahdollisuus korjata virhe itse.  Ostajalla voi lopulta olla oikeus korjauttaa virhe myyjän kustannuksella tai saada tätä vastaava hinnanalennus ja joissain virhetapauksissa kysymyksiin voi tulla jopa koko autokaupan purkaminen. Jos kysymys puolestaan on tavanomaisesta auton kulumisesta tai auton osan kulumisesta kestoikään nähden, ei tällöin kyseessä ole myyjän vastuulla oleva virhe. Tällöin myyjällä ei ole velvollisuutta korjata autoa, kustantaa auton korjaamista tai palauttaa kaupasta maksettua rahaa.

Jos autossa on virhe, on virheestä tärkeää reklamoida mahdollisimman välittömästi. Jos reklamaatiota virheestä ei tee kohtuullisessa ajassa, menettää ostaja oikeutensa vaatia myyjää vastuuseen havaitusta virheestä. Kirjallinen reklamaatio on suositeltavin vaihtoehto, sillä tarpeen tullen kirjallinen reklamaatio toimii näyttönä.

Usein tilanne voi reklamaation myötä mahdollista ratkaista myyjäliikkeen kanssa. Jos tilanne ei kuitenkaan ratkea, on asiassa viime kädessä turvauduttava oikeudellisin ratkaisukeinoihin. Vaihtoehtona on asian vieminen käräjäoikeuteen tai jos ostajana on kuluttaja, voi asiassa vaihtoehtoisesti hakea myös suositusluontoista ratkaisua kuluttajariitalautakunnasta. Oikeudellisten ratkaisuvaihtoehtojen ja tarkoituksenmukaisen vaihtoehdon arvioinnissa sekä tarvittaessa asian ajamisessa auttaa asiansa tunteva, riidanratkaisuun erikoistunut asianajaja. Olen edustanut sekä myyjäliikkeitä että kuluttajia autokauppoihin liittyvissä riitatilanteissa.

 

Artikkeli on julkaistu Ankkuri-lehdessä 11.3.2020

Tilaa uutiskirjeemme

Liity uutiskirjeen tilaajaksi ja saat ajankohtaisimmat aiheet suoraan sähköpostiisi.