Tuotteet kotiin tilattuna, asiaa etämyynnistä

Kotiin tilattavien tavaroiden ja palveluiden määrä on vilkastunut merkittävästi korona-aikana. Kaupankäynti verkossa ja muiden väylien, kuten somekanavien, pikaviestinsovellusten sekä chattien kautta on lisääntynyt ihmisten jäätyä kodin seinien sisälle ja välttäessä asiointia ruuhkaisissa liiketiloissa.

Onkin tärkeää muistaa, että kuluttajalla on etämyynnissä samat oikeudet myyntitavasta riippumatta. Etämyynti ei myöskään ole tuotteen toimitustavasta riippuvainen. Kyseessä on etämyynti, vaikka tavaran nouto tapahtuisi asiakkaan toimesta myymälästä, mikäli itse sopimus on tehty etäviestimiä käyttäen.

Yritysten tehtävänä on varmistaa, että ne tarjoavat asiakkailleen riittävästi tietoa ostopäätöksen tekemisen tueksi.

Etämyynnissä myyjän on kerrottava kuluttajalle ennen sopimuksen tekoa ainakin tuotteen pääominaisuudet, yrityksen nimi, tuotteen hinta, toimitus- ja muut lisäkulut sekä peruuttamisoikeutta koskevat tiedot. Yleensä peruuttamisoikeus etämyynnin tuotteille on 14 päivää, mikäli myyjä laiminlyö velvollisuutensa tietojen antoon voi tuotteen peruuttaa vielä 12 kuukauden kuluttua tavallisen 14 päivän peruuttamisoikeuden päättymisestä, ellei myyjä ole tänä aikana korjannut laiminlyöntiään ja antanut tarvittavia tietoja.

Onko sitten tosiaan mahdollista lähettää kaksi viikkoa vanhat take away -annokset takaisin ravintolaan? Tämä ei luonnollisestikaan ole lain tarkoitus ja peruuttamisoikeuteen liittyykin useita poikkeuksia. Peruuttamisoikeutta ei yleensä ole esimerkiksi sinetöitynä myydyissä hygieniatuotteissa tai äänitallenteissa, jos ne on avattu. Palautusoikeutta ei myöskään ole nopeasti pilaantuvilla tai vanhentuvilla tuotteilla eli esimerkiksi elintarvikkeilla ja noutoruualla.

Kuluttajan kannalta lisääntyneet väylät haluamiensa tuotteiden ja palveluiden tilaukseen ovat toki pääosin erittäin myönteinen asia. Kuitenkin tällaisessa kauppaviidakossa omat oikeudet voivat hämärtyä ja onkin hyvä tietää, että epäselvissä tilanteissa apua saa muun muassa kuluttajaneuvonnasta. Mikäli asiat eivät ratkea suoraan myyjään yhteyttä ottamalla tai neuvonnan kautta voi riitaisissa asioissa olla hyvä turvautua asiantuntevan juristin apuun.

 

Artikkeli on julkaistu Ankkuri-lehdessä 16.9.2020

Tilaa uutiskirjeemme

Liity uutiskirjeen tilaajaksi ja saat ajankohtaisimmat aiheet suoraan sähköpostiisi.