Edunvalvontavaltakirja – Yrittäjä, kuka hoitaa asioitasi, jos et siihen itse pysty?

Edunvalvontavaltakirja voi pelastaa monessa tilanteessa.

Edunvalvontavaltuutuksella nimeät etukäteen sen henkilön, kenen haluat asioitasi hoitavan, mikäli olet itse siihen kykenemätön esimerkiksi onnettomuuden, ikääntymisen tai vakavan sairastumisen vuoksi.  Edunvalvontavaltuutus on yleistä edunvalvontaa huomattavasti joustavampi menettely. Mikäli edunvalvontavaltuutusta ei ole tehty, riskinä on se, että tuomioistuin tai Digi- ja väestötietovirasto määrää edunvalvojaksi yleisen edunvalvojan normaalia menettelyä noudattaen. Valtuutuksella on mahdollista poistaa turha byrokratia tilanteessa, jossa voimavarat saattavat muutoinkin olla koetuksella.

Edunvalvontavaltakirjan tekeminen edellyttää, että olet oikeustoimikelpoinen eli ymmärrät tekemäsi päätöksen merkityksen.

Mitä yrittäjän tulee huomioida edunvalvontavaltakirjan laatimisessa?

Yritystoiminta tuo edunvalvontavaltakirjan laatimiselle lisävaatimuksia, joiden huomioiminen ei ole aina yksinkertaista.

Esimerkkinä voidaan mainita yritystoiminnan lahjoittaminen tai myyminen alihinnalla, esimerkiksi toteuttamalla kyseessä sukupolvenvaihdos omille lapsille. Valtakirjalla tulee nimenomaan ja erikseen mainita, mikäli edunvalvoja saa tehdä tällaisia toimia. Tämä johtuu siitä, että yllä mainitut toimet ovat lähtökohtaisesti edunvalvottavan edun vastaisia.

Toinen asia, joka saattaa muodostua ongelmaksi, on valtuutetun esteellisyys toimia edunvalvojana. Tyypillinen esimerkki on, että vanhempi valtuuttaa lapsensa edunvalvontavaltuutetukseen. Sukupolvenvaihdostilanteessa lapsi ei kuitenkaan voi lahjoittaa vanhempansa yritysvarallisuutta itselleen, koska on itse edunsaajana. Tällaisessa tilanteessa Digi- ja väestötietovirasto nimeää tehtävään edunvalvojan sijaisen, joka saattaa olla yleinen edunvalvoja, mikäli vara- tai toissijaista valtuutettua ei ole nimetty.

Edunvalvontavaltakirjan tarpeellisuus korostuukin seuraavista syistä:

  1. Omien asioiden hallinta: edunvalvontavaltakirja varmistaa, että asioistasi vastaa luotettava ja valitsemasi henkilö. Tämä vähentää riskiä, että edunvalvojaksi nimetään joku tuntematon tai ulkopuolinen viranomaisen päätöksellä.
  2. Joustavuus: voit itse määritellä valtakirjassa, mitä asioita valtuutus koskee. Tämä voi sisältää esimerkiksi taloudelliset asiat, omaisuuden hoidon tai hoitopäätökset.
  3. Viranomaisten roolin minimointi: jos edunvalvontavaltakirjaa ei ole, Digi- ja väestötietovirasto tai käräjäoikeus voi joutua nimittämään sinulle virallisen edunvalvojan. Tämä prosessi on usein byrokraattisempi ja hitaampi.
  4. Hätätilanteiden ennakointi: valtakirja antaa valitsemallesi henkilölle valmiudet toimia ripeästi, mikä voi olla erityisen tärkeää, jos esimerkiksi taloudelliset päätökset eivät voi odottaa.
  5. Henkilökohtaiset toiveet huomioon: edunvalvontavaltakirjan avulla voit ilmaista toiveesi esimerkiksi hoidostasi tai varallisuutesi käytöstä tavalla, joka ohjaa valtuutetun toimintaa.

Miksi kannattaa käyttää asiantuntijaa?

Edunvalvontavaltuutusta laatiessa kannattaa käyttää asiantuntijaa varmistamaan, että asiakirjan sisältö voidaan tosiasiallisesti toteuttaa toivotulla tavalla ja valtakirjan sisältö on mietitty sekä yritystoiminnan että henkilökohtaisen tilanteesi näkökulmasta. Yritystoiminta myös tuo edunvalvontavaltakirjan laatimiselle lisävaatimuksia, joita ei useinkaan ole huomioitu internetistä löytyvissä valtakirjapohjissa.

Valtakirja tulee myös laatia kirjallisesti, ja sen tulee täyttää laissa säädetyt muotovaatimukset, jotta se on pätevä.

Asianajotoimisto Ferendan juristeilla on pitkä kokemus ja osaaminen yritystoimintaan sekä perhe- ja perintöoikeuteen liittyvästä juridiikasta. Edunvalvontavaltuutus järjestyy kauttamme nopeasti ja sujuvasti.  

Jäikö jokin mietityttämään? Edunvalvonta-asioissa voitte olla yhteydessä asiantuntijaamme asianajaja, varatuomari Markku Huopaniemeen.

Tilaa uutiskirjeemme

Liity uutiskirjeen tilaajaksi ja saat ajankohtaisimmat aiheet suoraan sähköpostiisi.