Black Friday -ostospäivän lähestyessä on hyvä muistaa, että alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisiakin tuotteita.
Ostoksen voi vaihtaa tai palauttaa vain, jos yritys on myöntänyt tuotteelle vaihto- ja palautusoikeuden. Tällaisen oikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista, joten se voi määritellä palautuksen ja vaihdon ehdot. Myös kuitin esittämistä voidaan vaatia.
Alennusmyynneissä näkee usein kylttejä, joissa lukee, että aletuotteilla ei ole vaihto- eikä palautusoikeutta. Nämä kyltit eivät kuitenkaan poista ostajan oikeutta palauttaa virheellistä tuotetta. Jos aletuotteessa on virhe, yrityksen on hyvitettävä se. Yrityksellä on oikeus ensin yrittää korjata virhe. Jos korjaaminen on mahdotonta tai se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, tavaran voi vaihtaa virheettömään. Jos korjaaminen tai tavaran vaihtaminen ei onnistu, virhe voidaan hyvittää hinnanalennuksella tai kauppa voidaan purkaa.
Jos yrityksellä ei ole käytössä tuotteen vaihto- tai palautusoikeutta ja ostaja on epävarma ostoksesta, mahdollista on ehdottaa avokaupan tekoa. Avokaupassa myyjä myöntää ostajalle tiettyyn päivämäärään mennessä oikeuden palauttaa tai vaihtaa tuote. Tällöin ehdot kannattaa merkitä selvästi ostokuittiin.
Verkkokaupasta ostettaessa kuluttajalla on lakisääteinen 14 päivän kaupan peruutusoikeus. Etämyynnissä peruutusoikeudelle on rajoituksia, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan. Peruutusoikeus ei koske esimerkiksi asiakkaan toivomusten mukaisesti valmistettuja mittatilaustuotteita eikä ääni- ja kuvatallenteita tai tietokoneohjelmia, joiden sinetti on avattu.
Jos virheettömän tuotteen palautusoikeudesta ei ole sovittu ennen kaupan tekemistä ja yritys palautukseen suostuu, ostaja saattaa joutua maksamaan kaupan purkamisesta kohtuullisen vahingonkorvauksen yritykselle.
Ostajan kannattaakin jo kaupassa miettiä tarkkaan miellyttääkö tuote. Kauppaa ei voi perua vain sen takia, että tulee katumapäälle.
Artikkeli on julkaistu Kaupunkilehti Ankkurissa 24.11.2021